NIE MA CHWILI, W KTÓREJ NIE BAŁABYM SIĘ O MOJĄ CIĄŻĘ…

„Zupełnie nie wiem co ze sobą zrobić. Staraliśmy się z mężem o dziecko kilka lat. Kiedy wreszcie się udało, była to ogromna radość dla całej rodziny. Jednak później zaczął się mój problem. Od momentu, gdy zobaczyłam dwie kreski na teście ciążowym zaczęłam czytać różne fora internetowe dla „ciężarówek” i dowiedziałam się wtedy jak często zdarzają się poronienia. Wcześniej się nad tym nie zastanawiałam, bo w rodzinie męża ani mojej nikogo nie spotkała taka tragedia. Jednak po przeczytaniu kilku historii kobiet, które straciły w ten sposób swoje dzieci, wpadłam w jakąś obsesję. Nie ma chwili, w której nie bałabym się o moją ciążę…”

 

 

„…Kilkadziesiąt razy dziennie macam się po brzuchu, sprawdzając czy nie twardnieje. Przy każdej możliwej okazji biegnę do łazienki i po skorzystaniu z toalety szukam śladów krwi na papierze toaletowym. Mój lekarz powiedział, że ciąża jest prawidłowa, jednak ja wciąż się boję. Mój mąż ma mnie już dosyć, bo co chwilę każę mu obmacywać mój brzuch, żeby potwierdził czy wszystko jest z nim w porządku. To dopiero czternasty tydzień ciąży. Miałam nadzieję, że jak minie pierwszy trymestr, który jest okresem największego zagrożenia poronieniem, to moje lęki zmaleją, ale jest coraz gorzej…”

 

 

Pod tego typu wypowiedzią podpisać by się mogła niejedna, zaniepokojona losem swojej ciąży, przyszła mama. Zwłaszcza, jeśli po raz pierwszy znajduje się w stanie błogosławionym. Dodatkowo musimy wziąć pod uwagę fakt, że ciąża (zwłaszcza pierwsza) to stan nowy (lub przynajmniej rzadko doświadczany) przez mamę. Nowość pociąga za sobą niepewność, a stąd już mały krok do uczucia strachu.

 

Innymi czynnikami, nasilającymi strach o nienarodzone dziecko, są m.in. wcześniejsze ciąże z powikłaniami lub zakończone poronieniami, problemy z zajściem w ciążę, występujące przed ciążą zaburzenia lękowe (albo po prostu skłonność do przeżywania lęku), problemy zdrowotne mamy. Nie znaczy to jednak, że na pewno każda ciężarna, która spełnia te warunki, będzie czuła paraliżujący strach o dziecko w okresie ciąży.

 

 

 

 

 

 

INSTYNKT CZY ZABURZENIE?

 

 

 

Lęk matki o swoje dziecko jest czymś naturalnym. Jest on konieczny, aby ludzkość mogła przetrwać. Dzieci rodzą się bezbronne i przez długi czas potrzebują naszej ochrony przed niebezpieczeństwami.

 

To, że kobiety ciężarne uważają na siebie w sposób szczególny, chcąc zadbać o rozwijające się w nich maleństwa, jest reakcją jak najbardziej pożądaną. Natomiast sytuacja, w której strach o dziecko przybiera na sile i zaczyna utrudniać nam codzienne życie, jest już powodem do interwencji.

 

Co zatem zrobić kiedy w trakcie ciąży zaczynamy czuć się owładnięte wszechogarniającym lękiem? Jak sobie wówczas radzić?

 

 

 

 

 

 

SPOSOBY NA ZMNIEJSZENIE LĘKU

 

 

 

1. PRZESTAŃ SZUKAĆ LĘKOTWÓRCZYCH INFORMACJI

 

Jeśli czujesz narastający lęk o losy swojej ciąży, to najwyższa pora, aby skasować konta na forach dla ciężarnych. Możemy tam co prawda znaleźć wiele cennych informacji i słuszne porady innych mam, jednak znajdują się tam także historie nieszczęśliwie zakończonych ciąż, jak również opowieści o lękach, doświadczanych przez inne kobiety w ciąży. Jeżeli Twój lęk zaczyna Tobą rządzić, oznacza to, że w tej chwili powinnaś odpuścić sobie drążenie takich tematów. Za moment może okazać się, że boisz się na tyle, iż sama zaczynasz szukać kolejnych, budzących grozę historii i w ten sposób koło się zamyka.

 

 

 

2. NIE SŁUCHAJ PRZESĄDÓW TYLKO SWOJEGO GINEKOLOGA

 

Przyszła mama nie zawsze wie dokładnie co jej wolno, a czego nie w czasie ciąży, a niestety może się spotkać z wieloma przesądami na ten temat. Nawet najbardziej odporna na stres kobieta, zawaha się, gdy usłyszy od piątej z rzędu osoby, że nie wolno jej nosić w ciąży pasków do spodni ani łańcuszków na szyi, bo grozi to uduszeniem się dziecka w jej łonie. Każda logicznie myśląca osoba, wie że to wierutna bzdura, jednak ludzie, którzy powtarzają takie przesądy, święcie w nie wierzą, a ostrzegając ciężarną są pełni troski i dobrych intencji, co sprawia, że łatwiej jest nam w to uwierzyć.

 

Jeżeli masz skłonność do odczuwania lęku, nie pozwól innym niepotrzebnie go potęgować. Ucinaj takie rozmowy, stwierdzeniem, że wszystko konsultujesz z lekarzem ginekologiem i dobrze wiesz co masz robić. Kiedy mimo wszystko jakiś przesąd krąży Ci po głowie, to bez względu na to jak bardzo byłby bezsensowny, faktycznie zapytaj o to lekarza. On zapewne słyszał już niejedno, a dla ukojenia lęku, pomocna będzie siła jego autorytetu.

 

 

 

3. NIE MYŚL TYLKO O CIĄŻY

 

Kobiety, które spodziewają się dziecka, bardzo często skupiają się wokół tematów związanych z ciążą. Jest to zrozumiałe, gdyż chcą się jak najwięcej dowiedzieć o nowym stanie, w jakim się znajdują. Jednak w tym przypadku świetnie sprawdza się powiedzenie „Co za dużo to niezdrowo”.

 

Nie pozwól sobie zafiksować się na tematach związanych z ciążą. Jeśli będziesz żyła tylko rozmowami z innymi ciężarnymi, czytaniem stron internetowych i książek, związanych ze stanem błogosławionym, Twoje myśli ukierunkują się jednotorowo – na ciążę. W sytuacji, kiedy myślimy tylko o jednej sprawie, która w dodatkowo napawa nas niepewnością, nasze szanse na pojawienie się odczucia lęku wzrastają.

 

 

 

4. ZAJMIJ SOBIE CZAS

 

„Nie mam czasu nawet dobrze się zastanowić” – i właśnie o to nam chodzi, gdy nasze lęki związane z ciążą są nadmierne. Chcemy nie mieć czasu na zbędne rozmyślania na ten temat.

 

Oczywiście należy troszczyć się o zdrowie swoje i maluszka, regularnie stawiając się na wizytach, wyznaczanych przez JEDNEGO lekarza prowadzącego i przestrzegać jego zaleceń. Prawda jest taka, że na tym etapie niewiele więcej możesz zrobić, a nadmierne skupianie się na ciąży jedynie spotęguje Twoje lęki.

 

Dlatego skup się na czymś innym. Postaraj się jak najdłużej być aktywna zawodowo- oczywiście w miarę możliwości i predyspozycji zdrowotnych. Pozwól sobie także na chwilę relaksu: weź odprężającą kąpiel, namów męża, żeby pomasował Ci plecy lub wybierz się na bezkofeinową kawę z przyjaciółką.

 

Gdy masz ochotę na film lub dobrą lekturę, wybierz swoją ulubioną komedię lub gatunek literacki i rozkoszuj się chwilą dla siebie. Dziecko naprawdę nie obrazi się, gdy będziesz robić sobie przerwy w śledzeniu informacji o tym jaki właśnie etap rozwoju osiągnęło. 🙂

 

 

 

5. WYBIERZ JEDNEGO LEKARZA, PROWADZĄCEGO CIĄŻĘ

 

Oczywiste? Nie dla wszystkich. Mnóstwo kobiet, doświadczających lęku o nienarodzone dziecko, chodzi na wizyty kontrolne do dwóch lub nawet kilku lekarzy prowadzących, aby jak najczęściej sprawdzać czy wszystko przebiega prawidłowo.

 

Jeżeli lekarz uważa, że ciąża nie jest ona zagrożona, zazwyczaj wyznacza terminy kolejnych badań USG w odstępie miesiąca. Kobieta, przepełniona lękiem o dziecko, myśli, że gdy poprzez zwiększenie liczby lekarzy (a tym samym badań USG), częściej sprawdzać będzie dobrostan płodu, jej obawy się zmniejszą. Niestety, zazwyczaj jest wręcz odwrotnie. Im więcej mamy robionych badań, tym częściej myślimy o nich, a co za tym idzie również o naszym lęku, który wówczas przybiera na sile

.

Z tego co słyszałam osobiście, to rekordzistka w dziedzinie ilości USG w ciąży, chodziła na to badanie trzy razy w tygodniu (każdego tygodnia) i była pod wpływem tak silnego strachu, że zaczęła przyjmować tabletki na uspokojenie.

 

 

 

6. RUSZAJ SIĘ

 

Sport to zdrowie, a ruch powoduje, że w naszym organizmie wzrasta poziom serotoniny i endorfin- hormonów szczęścia. Tym samym obniża się poziom kortyzolu (hormonu stresu).

 

Zawsze zapytaj najpierw lekarza na jaką formę sportu możesz się zdecydować, a następnie bierz się do roboty. Może będzie to pływanie, pilates, albo specjalnie dobrane (mało wysiłkowe) ćwiczenia dla ciężarnych. Nawet, jeśli będziesz mogła jedynie spacerować, nie zasłaniaj się wymówkami i codziennie maszeruj na taki dystans, jaki dasz radę pokonać bez zadyszki. Warto pamiętać, aby spacerować w pobliżu domu- na wypadek gdybyś poczuła zmęczenie lub natychmiastową konieczność skorzystania z toalety. 😉

 

Oprócz radości, jaką przynosi ruch, zyskujemy jeszcze spalanie kalorii i trening kondycji. Niewątpliwie wpłynie to pozytywnie na sam poród, jak również na szybkość powrotu do formy już po narodzinach naszej pociechy.

 

 

 

 

 

GDY TWÓJ LĘK JEST JUŻ NAPRAWDĘ WSZECHOBECNY…

 

 

 

…i nie jesteś w stanie skupić się na oglądanej komedii, na rozmowie nie związanej z ciążą, na spacerze, ponieważ stale myślisz o swoich obawach i tak jak w przytoczonym na początku wpisu cytacie nieustannie szukasz u siebie symptomów, świadczących o zagrożeniu dla dziecka, czas sięgnąć po grubszy kaliber do walki z lękiem.

 

 

 

7. TRENINGI RELAKSACYJNE

 

To nagrania audio, zawierające treningi oddechu, napinania mięśni lub wyobrażania sobie przyjaznych miejsc/rzeczy w celu zredukowania uczucia napięcia i obniżenia doświadczanego lęku. Zazwyczaj narrator prosi nas, abyśmy zajęli wygodną dla siebie pozycję ciała, po czym krok po kroku, dokładnie opisując jak wykonywać oddech lub które mięśnie napiąć, prowadzi nas przez cały trening.

Ten sposób może nie wszystkim przypadnie do gustu, jednak z własnego doświadczenia wiem, że warto spróbować kilka razy, zanim całkiem z niego zrezygnujemy. Słuchając tego typu treningów w trakcie zajęć na studiach, jedynie mnie one irytowały. Kiedy jednak, chcąc nie chcąc, przerobiłam je kilkanaście razy wraz ze swoimi pacjentami, okazało się, że ja również czerpię z nich swego rodzaju ukojenie.

 

Nie zrażajmy się zatem i spróbujmy wynieść dla siebie jak największą korzyść z tego doświadczenia. Dodatkowym plusem jest fakt, że zarówno w sklepach jak i w Internecie jest naprawdę dużo różnorodnych treningów (także muzyki i dźwięków) relaksacyjnych i każdy może znaleźć taki, który będzie mu najbardziej odpowiadał.

 

 

 

8. POUKŁADAJ SWOJE LĘKI

 

Lęk ma tendencję do rozprzestrzeniania się na kolejne obiekty i sfery życia. Jeśli pozwolimy naszym obawom się rozkręcić, może się wkrótce okazać, że boimy się ciągle i nieprzerwanie, a na dodatek ciężko jest nam sprecyzować czego dokładnie się lękamy.

 

W takiej sytuacji, weź czystą kartkę i ołówek (będziesz mogła łatwiej poprawić ewentualny błąd), dobrze się zastanów co czujesz i o czym myślisz, a następnie zrób listę swoich obaw. Ważne, aby były to konkretne punkty (np. „Boję się, że…”, „Martwi mnie…”, „Czuję lęk, związany z…”, itp.). Nie wymyślaj dodatkowych obaw, ale spisz wszystkie te, które towarzyszą Ci na co dzień. Kiedy skończysz przeczytaj swoje zapiski jeden, jedyny raz, a następnie zniszcz ją. To ćwiczenie pozwoli Ci poukładać swoje obawy, które w chaosie są dużo bardziej uprzykrzają życie, a poprzez symboliczne zniszczenie kartki rozpoczniesz przenoszenie swoich myśli na inne tory.

 

 

 

 

9. WSKAŻ SWOIM MYŚLOM INNY KIERUNEK

 

Zastanów się jakie są istotne rzeczy do zrobienia w trakcie ciąży, na które ewidentnie masz wpływ. Następnie zrób sobie listę spraw do załatwienia, którą sukcesywnie będziesz wypełniać w oczekiwaniu na dziecko. O wiele łatwiej jest martwić się o to jaki kolor ścian wybrać do pokoiku dziecięcego lub w jakim systemie układać malutkie ciuszki w komodzie niż wciąż zadręczać się przemyśleniami na temat zagrożeń ciąży.

 

Ponadto realizując krok po kroku punkty ze swojej listy, będziesz utwierdzać się w przekonaniu, że jesteś skuteczna w swoim postępowaniu. Tym samym wzrośnie Twoje poczucie własnej wartości, które jest naturalnym wrogiem skłonności do odczuwania lęku.

 

 

10. ODWIEDŹ PSYCHOLOGA        

 

Kiedy spróbowałaś już naprawdę wszystkiego, a mimo to Twoje lęki nadal nie dają Ci normalnie żyć, powinnaś udać się po pomoc do psychologa. Dzięki rozmowom i ćwiczeniom, obniżającym poziom lęku, ułatwi Ci on okiełznanie Twoich obaw.

 

W ciąży należy dbać również o higienę i zdrowie natury psychicznej – długotrwały i silny stres obniża odporność organizmu, powoduje niepokój u dziecka, a także po prostu uprzykrza życie. Dobrostan matki jest bardzo ważny zarówno w okresie ciąży, jak i po porodzie. Jeśli nie zadbasz o redukcję lęków już teraz, nie masz gwarancji, że po porodzie same magicznie znikną. Wręcz przeciwnie, teraz jesteś odpowiedzialna za nową, bezbronną istotę i od chwili zajścia w ciążę troska o nią będzie towarzyszyć Ci już zawsze. Dlatego zrób wszystko co w Twojej mocy, aby ten magiczny czas ciąży stał się dla Ciebie okresem radości i spokoju.

 


Zdjęcia pobrane z portalu pixabay.com. Autorzy: DanEvans, Free-Photos, tookapic, waldryano, Herney, xusenru, pixelheart, Zerocool, 3dman_eu.

Post Author: admin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *